اشراق
اشراق
درخشش نوری است،که در باطن آدمی تجلی میکند,میدرخشد و حقایق دیده میشود

آیکیدو روش هماهنگی است

 

 

ریشه آیکیدو از هنر رزمی کوریا-جوجوتسو (جوجوتسو کلاسیک) که توسط "شین را سابورو میناموتو نو یوشی میتسو" در قرن چهاردهم در کیوتو ژاپن تمرین می شد٫ شکل گرفته است. تکنیک های او به خانواده "تاکدا" راه پیدا کرد و به دای توریو جوجیتسو تبدیل شد و در دوره ادو آن را به آی زو که در شمال ژاپن قرار دارد بردند. در آی زو هنرهای رزمی اوشی کیئچی تعلیم داده می شد. در دورام میجی٫ "سوکاکو تاکدا" هنرهای دای توریو و اوشی کیوچی را ادغام کردند و به این ترتیب دای توریو آیکی جوجوتسو متولد شد.

موریهه اوشیبا٫ بنیانگذار آیکیدو٫ بهترین دانشجوی سوکاکو تاکدا شد. اوشیبا دانشجوی رشته های دیگر هنرهای رزمی نیز بود و از معتقدان به مذهب اوموتو بود. با بودویی که او در خود بوجود آورد٫ چیزی که ما امروزه آن را به عنوان آیکیدو می شناسیم را بنیانگذاری کرد. او آموزش می داد که آیکیدو فقط یک هنر رزمی نیست (بودو)٫ بلکه راهی برای یکی کردن جسم و روح (کوکورو) در رابطه با اصول جهان می باشد.

درک ماهیت تکنیک ها

بستگی به قدرت شخص مقابل٫ تکنیک های اصلی مختلفی برای مقابله با حریف در آیکیدو وجود دارد. اگرچه ترتیب هر تکنیکی متفاوت است٫ اما در اصل همه تکنیک ها شبیه یکدیگرند. برای مثال استواری بدن٫ انتقال تعادل٫ هدایت کردن انرژی و ...

کسانی که برای یادگرفتن آیکیدو اقدام کردند به تکنیک های فردی علاقمند بودند٫ می خواستند بدانند چگونه کنترل دوم را بکار ببرند٫ چگونه بدل فنون را می توان موثرتر انجام داد و ... . اما منظور از آموزش فهمیدن اصول مشترک تکنیک ها می باشد.

وقتی به طور کامل این اصول را یاد گرفتید٫ به طور طبیعی علاقه خود را به جزئیات تکنیک از دست خواهید داد. سپس٫ با توجه به شرایط شخصی خودتان٫ خود را با موقعیت های مختلف وفق خواهید داد و قادر خواهید شد از بهترین راه ها برای اجرای تکنیک ها استفاده کنید. یعنی به جای اینکه فکر کنید٫ این کار را انجام بدهم٫ یا آن کار را انجام بدهم٫ به سطحی می رسید که بدنتان بر طبق اصولی که یاد گرفته اید حرکت خود را انجام می دهد.

با تسلیم شدن می توانید قصد او را بخوانید

مهمترین چیز در آیکیدو چیزی است که "تسلیم شدن" نامیده می شود. معمولا بشر فکر می کند "من این کار را انجام خواهم داد٫ آن کار را انجام خواهم داد" و قادر به "تسلیم شدن" نیست. این باعث می شود که با شخص مخالف درگیری ایجاد شود.

اگر بتوانید به شخص دیگر بدون خودخواهی و قلب باز نگاه کنید٫ می توانید وضعیت او را ببینید: هدف او چه نقطه ای است٫ از چه نیرویی استفاده می کند٫ تعادل بدن او در کجا قرار دارد٫ احساس او چگونه است و ... - همه این ها مشخص می شود. این ها چیزهایی هستند که فقط با نگاه کردن و یا استفاده از هوش فهمیده نمی شود. شما باید این چیزها را در یک لحظه با قلب خود درک کنید. اگر وضعیت شخص مقابل را بفهمید و بتوانید آن را راهنما قرار دهید٫ می توانید به راحتی از آن بهره ببرید. اگر می خواهید در برابر حریف تسلیم شوید٫ باید قرار گرفتن شما در مقابل او به طور صحیح و کامل باشد. اگر بتوانید این کار را انجام دهید٫ احساس راحتی و آزادی خواهید کرد.

هماهنگ شدن با حریف

این "راز" آیکیدو را می توان در رفتار با مردم بکار برد. با تصحیح وضعیت خودتان و تماس با اشخاص با روح خود و تسلیم شدن در برابر آنها٫ می توانید روح آنها را از آن خود کنید.

در آن لحظه است که هماهنگی متولد می شود. در آیکیدو ما رقابت نداریم به این دلیل ما در مسابقات برنده یا بازنده نداریم.

منظور از آیکیدو درک هماهنگی از طریق ریشه دار کردن اصول تکنیک ها در درون خودمان است٫ بدون اینکه با نحوه تفکر تضاد داشته باشد. همانطور که استاد بودو "کی ایچی هوگن" گفته است. " با آن چیزی که بر ضد شما است هماهنگ شوید" ٫ ممکن است بتوان گفت آیکیدو راهی برای فهمیدن سخنان او می باشد.

برگرفته از کتاب TOTAL AIKIDO the master course, Gozo Shioda



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ سه شنبه 26 فروردين 1390برچسب:, توسط مهدی لبافی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.